Αν ο γιατρός ζητήσει συγνώμη για το ιατρικό λάθος αποφεύγει την μήνυση

09-10-2017

Πολλοί γιατροί φοβούνται πως αν παραδεχτούν ένα λάθος που έκαναν στην θεραπεία ενός ασθενή ή τον τρόπο αντιμετώπισης ενός προβλήματος υγείας ασθενή του θα ακολουθήσει οπωσδήποτε κάποια μήνυση. Κάτι τέτοιο όμως δεν φαίνεται να προκύπτει από νέα έρευνα Βρετανών και Αμερικανών επιστημόνων. Μάλλον το αντίθετο. Μία συγγνώμη από το νοσοκομείο ή τον γιατρό αποτρέπει μια μήνυση.

Ερευνητές από διάφορα αμερικανικά πανεπιστήμια και νοσοκομεία (Stanford, Harvard, Tafts, Beth Israel Deaconess κ.α.) ανέλυσαν σχεδόν 1.000 νοσοκομειακά περιστατικά που πήγαν «στραβά» για κάποιο λόγο σε έξι νοσοκομεία. Ορισμένες φορές αυτό συνέβη εξαιτίας κάποιου λάθους, άλλες π.χ. επειδή ο ασθενής μπορεί να κόλλησε μια λοίμωξη από βακτήριο στο νοσοκομείο.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό για θέματα υγείας Health Affairs. Η επικεφαλής της έρευνας Δρ. Μισέλ Μέλο και οι συνεργάτες διαπίστωσαν πως η παραδοχή του ιατρικού λάθους θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου για μηνύσεις από τους ασθενείς ή τους συγγενείς τους και για ατέρμονες δίκες, η μελέτη δείχνει ότι μάλλον το αντίθετο ισχύει.
Στην πραγματικότητα, όταν με δική τους πρωτοβουλία το νοσοκομείο και οι γιατροί εξήγησαν με ειλικρίνεια το λάθος τους και ζήτησαν συγγνώμη γι’ αυτό, μόνο στο 5% των περιστατικών (ένα στα 20) τα πράγματα ακολούθησαν τη δικαστική οδό, ακόμη και όταν επρόκειτο για θανατηφόρο λάθος.

Και όταν όντως υπήρξε κάποια αποζημίωση μετά από δικαστική απόφαση ή εξωδικαστική διευθέτηση, η μέση δαπάνη ανά περιστατικό ήταν γύρω στα 75.000 δολάρια, πολύ μικρότερη από αυτήν (225.000 δολάρια κατά μέσο όρο) στις περιπτώσεις που δεν είχε δοθεί καμία εξήγηση ή συγγνώμη και εξ αρχής είχαν μπλεχθεί οι δικηγόροι.

Στις ΗΠΑ, αλλά και σε άλλες χώρες, τόσο τα νοσοκομεία όσο και οι ασφαλιστικές εταιρείες αναζητούν νέους τρόπους για να διευθετήσουν τέτοιες διαφορές, ώστε να μην καταλήγουν στις αίθουσες των δικαστηρίων. Μεταξύ άλλων, τα νοσοκομεία μπορεί να απαλλάξουν τον ασθενή από κάθε ιατρικό έξοδο, να του δώσουν κουπόνια τροφής ή δώρων ή -σε σοβαρότερες περιπτώσεις- να προσφέρουν αποζημίωση. Ο βασικός στόχος είναι να παρέχεται η δέουσα ικανοποίηση στους ασθενείς και στους συγγενείς τους, έτσι ώστε να μη φθάνουν στο σημείο να στρέφονται δικαστικά κατά των γιατρών ή του νοσοκομείου.

Όπως δείχνει και η νέα μελέτη, η πολιτική της ειλικρίνειας και της συγγνώμης από τον γιατρό ή το νοσοκομείο, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την ευρύτερη ιατρική και νοσοκομειακή κουλτούρα παγκοσμίως, σε συνδυασμό με μια λογική εξωδικαστική αποζημίωση, είναι κάτι που συμβαίνει όλο και συχνότερα. Σύμφωνα με τη Μέλο, η πολιτική αυτή όχι μόνο ικανοποιεί περισσότερο τους άτυχους ασθενείς (βοηθώντας να «ξεφουσκώσει» ταχύτερα ο θυμός τους για το λάθος), αλλά επίσης οδηγεί σε βελτιώσεις εκ μέρους των νοσοκομείων για την ασφάλεια των ασθενών τους.

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
Γιατί οι γιατροί πιέζονται να κάνουν γρήγορες διαγνώσεις
Τι πραγματικά σκέφτονται οι γιατροί την ώρα της εξέτασης;