6 συνήθειες όσων καταφέρνουν να διατηρήσουν το βάρος τους στις γιορτές!

Η διατήρηση του βάρους την περίοδο των γιορτών είναι «εγχείρημα» δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο. Οι περισσότεροι δηλώνουν πως η μεγαλύτερη διατροφική δυσκολία είναι τα πολλά τραπέζια με συγγενείς και φίλους. Μάλιστα οι επιστήμονες έχουν παρατηρήσει πως κατά μέσο όρο η αύξηση του σωματικού βάρους τα Χριστούγεννα κυμαίνεται από μισό μέχρι ένα κιλό. Μπορεί ο αριθμός να μη φαίνεται σημαντικός, όμως η ιστορία έχει δείξει πως λίγοι είναι εκείνοι που χάνουν τα κιλά που πήραν στις γιορτές! Με απλά μαθηματικά οι διατροφικές ατασθαλίες των τελευταίων ημερών του χρόνου ενδέχεται να οδηγήσουν σταδιακά, μέσα σε δέκα χρόνια, σε 5 με 10 επιπλέον κιλά!

Ποιες είναι όμως οι συνήθειες όλων εκείνων που καταφέρνουν να διατηρήσουν το βάρος τους στις γιορτές; Στερούνται τις απολαύσεις ή έχουν κάποιο άλλο μυστικό; Οι παρακάτω ιδέες θα σας βοηθήσουν να καταφέρετε και εσείς να κρατήσετε αμετακίνητο το δείκτη της ζυγαριάς την περίοδο των Χριστουγέννων. Δεν είναι ανάγκη να υιοθετήσετε όλες τις συμβουλές, αλλά μόνο εκείνες που ταιριάζουν στο δικό σας πρόγραμμα και ιδιοσυγκρασία.

Ανεβαίνετε στη ζυγαριά κάθε ημέρα

Το συχνό ζύγισμα, ακόμη και εάν δεν είναι καθημερινό, θα σας βοηθήσει να ξέρετε που βρίσκεστε. Το πρωί μετά από ένα «μεγάλο» γεύμα μπορεί να σας βρει φουσκωμένους, την ίδια όμως στιγμή θα αποτελέσει κίνητρο για να προσέξετε περισσότερο την επομένη.

Γνωρίζοντας τις θερμίδες σας

Τις ημέρες των γιορτών δεν αυξάνεται μόνο η ποσότητα του φαγητού, αλλά και οι θερμίδες ανά γεύμα. Τα Χριστουγεννιάτικα φαγητά είναι συχνά μαγειρεμένα με περισσότερα λιπαρά ή ζάχαρη, με στόχο να αγγίξουν την τέλεια γεύση. Είναι σημαντικό λοιπόν να ξέρετε ποιες επιλογές έχουν τις λιγότερες θερμίδες, έτσι ώστε να γεμίσετε το πιάτο σας με αυτές. Πατήστε εδώ για να ανακαλύψετε την ενέργεια που κρύβουν οι γιορτινές επιλογές.

Καθήστε χορτασμένοι στο τραπέζι

Ένα τρικ, που πολύ συχνά ακολουθούν και οι ίδιοι οι διαιτολόγοι, είναι να μην κάθεστε ποτέ πεινασμένοι στο γιορτινό τραπέζι. ‘Ένα καλό σπιτικό πρωϊνό, ένα φρούτο ή μερικοί ξηροί καρποί πριν φύγετε από το σπίτι θα σας βοηθήσουν να επιλέξετε συνειδητά τι θα φάτε. Επιπλέον, η επιλογή της θέσης στο γιορτινό τραπέζι μπορεί να αποδειχθεί στρατηγικής σημασίας για την ισορροπία του γεύματος και το δείκτη της ζυγαριάς! Διαβάστε πώς πατώντας εδώ.

Επιλέξτε ποιες «μάχες» θα χάσετε

Όλοι έχουν τις διατροφικές αδυναμίες τους! Κάποιοι δεν μπορούν να αντισταθούν στα μελομακάρονα, ενώ άλλοι λατρεύουν τη γέμιση. Μην στερηθείτε το αγαπημένο σας γιορτινό φαγητό, αλλά προσπαθήστε να αποφύγετε ατασθαλίες που δεν σας ευχαριστούν ιδιαίτερα.

Μην υποτιμάτε το αλκοόλ

Θυμηθείτε πως τα αλκοολούχα ποτά περιέχουν αρκετές θερμίδες. Προσπαθήστε να καταναλώσετε συνειδητά το ποτό σας, εναλλάσσοντας με νερό, προσθέτοντας πάγο ή σόδα.

Περπατήστε περισσότερο

Η διατήρηση του βάρους είναι θέμα «ισοζυγίου ενέργειας». Εάν το σώμα καίει όσες θερμίδες καταναλώσετε, τότε τα κιλά είναι σταθερά. Όπως μπορεί εύκολα να καταλάβει κανείς, γυμναστείτε περισσότερο τις ημέρες των γιορτών για να «γλυτώσετε» θερμίδες. Είτε πρόκειται για ένα γρήγορο περπάτημα, είτε μία επιπλέον ημέρα στο γυμναστήριο η διαφορά είναι σημαντική.

Οι γιορτές είναι απόλαυση, όχι όμως αποκλειστικά διατροφική! Χαρείτε τις στιγμές με τους αγαπημένους, δίνοντας έμφαση στις στα συναισθήματα και όχι στο φαγητό.

Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
ivipapai@gmail.com
Βιβλιογραφία
Mason F, Farley A, Pallan M, Sitch A, Easter C, Daley AJ. Effectiveness of a brief behavioural intervention to prevent weight gain over the Christmas holiday period: randomised controlled trial. BMJ. 2018 Dec 10;363:k4867.
Díaz-Zavala RG, Castro-Cantú MF, Valencia ME, Álvarez-Hernández G, Haby MM, Esparza-Romero J Effect of the Holiday Season on Weight Gain: A Narrative Review. J Obes. 2017;2017:2085136.
Schoeller DA. The effect of holiday weight gain on body weight. Physiol Behav. 2014 Jul;134:66-9.
In this article