Hangover: Τι να φάτε πριν, αλλά και την επόμενη ημέρα

Οι γιορτές δεν συνδέονται μόνο με το καλό φαγητό, αλλά και με περισσότερο αλκοόλ απ’ ότι συνήθως. Εξάλλου η διάθεση των ημερών το απαιτεί! Όσο και ευχάριστη να είναι η κατανάλωση μερικών επιπλέον ποτηριών κρασιού ή άλλου ποτού, οι συνέπειες της επόμενης ημέρας είναι σχεδόν αναπόφευκτες. Κόπωση, δίψα, ξηροστομία, πονοκέφαλος, υπνηλία, ναυτία και τάση για έμετο αποτελούν μερικές μόνο από αυτές. Για να προλάβετε τα ενοχλητικά συμπτώματα του hangover υπάρχουν αρκετές διατροφικές επιλογές που θα σας φανούν χρήσιμες στις γιορτές.

Γιατί έχετε hangover;

To hangover και τα συμπτώματα του εμφανίζονται την επομένη μίας ξέφρενης βραδιάς, και είναι πιθανό να διαρκέσουν ακόμη και για εικοσιτέσσερις ώρες. Οι «μηχανισμοί» που το προκαλούν δεν είναι πλήρως γνωστοί, είναι όμως αξιοπερίεργο πως η ένταση των συνεπειών είναι μεγαλύτερη όταν τα επίπεδα του αλκοόλ στο αίμα είναι πολύ χαμηλά ή μηδενικά. Για το λόγο αυτό οι επιστήμονες εικάζουν πως τα παράγωγα της αποδόμησης του αλκοόλ από τον οργανισμό είναι εκείνα που διαταράσσουν την ισορροπία των ορμονών, του ανοσοποιητικού και άλλων φλεγμονωδών παραγόντων. Ο στόχος λοιπόν των διατροφικών επιλογών πριν και μετά το hangover είναι διπλός:

  • Η καλύτερη διάσπαση του αλκοόλ από το σώμα.
  • Η ανακούφιση των συμπτωμάτων του  hangover.

Πριν τη «μεγάλη» βραδιά

Δεν είναι μύθος πως δεν πρέπει να πίνετε με άδειο στομάχι! Προσπαθήστε να έχετε φάει κάτι, χωρίς όμως να αισθάνεστε φουσκωμένοι. Δώστε ιδιαίτερη έμφαση σε τροφές που απορροφώνται σταδιακά από τον οργανισμό.

  • Αβοκάντο, σολομός: Τα καλά λιπαρά τους θωρακίζουν το στομάχι και επιβραδύνουν την απορρόφηση του ποτού.
  • Κρέας, πουλερικά, θαλασσινά: Η πρωτεΐνη που περιέχουν χρειάζεται διπλάσιο χρόνο από τους υδατάνθρακες για να μεταβολισθεί.
  • Λαχανικά και φρούτα: Οι φυτικές ίνες που γεμίζουν το στομάχι σας για αρκετή ώρα.

Όσο πίνετε

Εκτός από την μετρημένη κατανάλωση αλκοόλ, που εξυπακούεται, υπάρχουν ορισμένες ακόμη πρακτικές λύσεις που θα σας βοηθήσουν να περιορίσετε τα συμπτώματα του hangover.

Η επόμενη ημέρα

Το πρωινό της επόμενης ημέρας από το hangover αποτελεί τον «βασιλιά» της ανακούφισης των συμπτωμάτων. Τι θα πρέπει όμως να περιλαμβάνει;

  • Χυμό ή smoothie: Ισορροπούν τα υγρά στο σώμα, διότι θυμηθείτε πως το αλκοόλ έχει διουρητική δράση. Συνεπώς η καλή ενυδάτωση είναι απαραίτητη.
  • Δημητριακά ολικής άλεσης: Πλούσια σε βιταμίνες Β, οι οποίες «χάνονται» μέσω της διούρησης. Η αναπλήρωσή τους είναι απαραίτητη τόσο για τον μεταβολισμό, όσο και για την λειρουργία του εγκεφάλου.
  • Γαλοπούλα ή σολομό: Περιέχουν βιταμίνη Β6, ένα από τα ελάχιστα διατροφικά συστατικά που ανακουφίζουν τα συμπτώματα του hangover.
  • Φρούτα: Αναπληρώνουν πολλά από τα θρεπτικά συστατικά όπως οι βιταμίνες, που χρειάζεται ο οργανισμός για το μεταβολισμό του αλκοόλ.
  • Σπαράγγια: Πλούσια σε φυσικά φλαβονοειδή, που ρυθμίζουν την επεξεργασία του αλκοόλ από το σώμα. Μια ιδέα είναι να προσθέσετε μερικά στην ομελέτα σας!
  • Τζίντζερ: Γνωστό για την ανακούφιση των στομαχικών διαταραχών. Ρίξτε λίγο ξύσμα στο τσάι ή στο smoothie σας!
  • Καφέ: Η καφεΐνη σας δίνει ενέργεια και τονώνει το νευρικό σύστημα. Προσέξτε όμως μην το παρακάνετε, και μείνετε στα ένα με δύο φλιτζάνια.

Δοκιμάστε τα παραπάνω tips και «απολαύστε υπεύθυνα» το αγαπημένο σας ποτό, χωρίς το ανεπιθύμητο hangover!

Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
ivipapai@gmail.com
Βιβλιογραφία

Wang F, Li Y, Zhang YJ, Zhou Y, Li S, Li HB. Natural Products for the Prevention and Treatment of Hangover and Alcohol Use Disorder. Molecules. 2016 Jan 7;21(1):64.

Jayawardena R, Thejani T, Ranasinghe P, Fernando D, Verster JC. Interventions for treatment and/or prevention of alcohol hangover: Systematic review. Hum Psychopharmacol. 2017 Sep;32(5).
In this article