Διατροφή: Ποιες τροφές μπορούν να ρίξουν την πίεση

γυναίκα που τρώει σαλάτα γιατί ακολουθεί υγιεινή διατροφή
26-08-2021

Η διατροφή παίζει πρωταρχικό ρόλο στο να μένει η πίεση μας σε υγιή επίπεδα. Για παράδειγμα, ένα μήλο κι ένα αχλάδι την ημέρα μπορεί να σας βοηθήσουν να διατηρήσετε την αρτηριακή πίεση υπό έλεγχο. Ένα όφελος που εξηγείται, εν μέρει, από τα βακτήρια του εντέρου (μικροβίωμα), σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι ενήλικες που κατανάλωναν τακτικά ορισμένα τρόφιμα (μήλα, αχλάδια, μούρα και κόκκινο κρασί) είχαν τάση για χαμηλότερη αρτηριακή πίεση.

Πίεση αίματος: Τα οφέλη των φλαβονοειδών στην λειτουργία της καρδιάς

Κάτι κοινό που έχουν αυτά τα τρόφιμα είναι η υψηλή περιεκτικότητα σε κάποιες αντιοξειδωτικές φυτικές ενώσεις. Αυτές ονομάζονται φλαβονοειδή. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα φλαβονοειδή μπορούν να βοηθήσουν στην υγεία της καρδιάς. Πως; Μειώνοντας την αρτηριακή πίεση και την χοληστερόλη και βελτιώνοντας την λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων.

Τα νέα ευρήματα προσθέτουν μία ακόμα διάσταση: Τα πλούσια σε φλαβονοειδή τρόφιμα συνδέονταν με μεγαλύτερη ποικιλία στο μικροβίωμα του εντέρου. Ως μικροβίωμα περιγράφουμε την τεράστια συλλογή βακτηρίων που κατοικούν φυσικά στο πεπτικό σύστημα. Και είναι αυτή η ποικιλία μικροβίων που φαίνεται να εξηγεί εν μέρει τα οφέλη των φλαβονοειδών στην αρτηριακή πίεση.

Το μικροβίωμα του εντέρου παίζει σημαντικό ρόλο στην επεξεργασία φλαβονοειδών, ώστε να μπορούν αυτά να κάνουν την δουλειά τους, εξήγησε ο ανώτερος ερευνητής δρ. Aedin Cassidy, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Queen’s στο Μπέλφαστ της Βόρειας Ιρλανδίας.

Είπε, επίσης, ότι ο κάθε άνθρωπος έχει μια ιδιαίτερη σύνθεση του μικροβιώματος του εντέρου του. Είναι πιθανό ότι αυτή η μεταβλητότητα εξηγεί το γιατί μερικοί άνθρωποι φαίνεται να αποκτούν μεγαλύτερα οφέλη για την καρδιά και τα αιμοφόρα αγγεία από τροφές πλούσιες σε φλαβονοειδή σε σχέση με άλλους.

Πίεση αίματος: “Κλειδί” το μικροβίωμα στην υγεία του καθενός

Οι ερευνητές μόλις τώρα αρχίζουν να κατανοούν τους πολύπλοκους τρόπους με τους οποίους το μικροβίωμα του εντέρου επηρεάζει την ανθρώπινη υγεία. Μελέτες των τελευταίων ετών διαπίστωσαν ότι τα μικρόβια παίζουν βασικό ρόλο σε μια σειρά φυσιολογικών διεργασιών του σώματος: από τον μεταβολισμό έως την άμυνα του ανοσοποιητικού συστήματος και την λειτουργία του εγκεφάλου.

Το τι ακριβώς συνιστά ένα “υγιές” μικροβίωμα δεν είναι ακόμη σαφές. Αλλά οι ειδικοί πιστεύουν ότι η μεγαλύτερη ποικιλία στα βακτήρια του εντέρου είναι γενικά καλύτερη.

Στην νέα μελέτη, η ομάδα του δρ. Cassidy διαπίστωσε, ότι οι άνθρωποι που έτρωγαν τις περισσότερες τροφές πλούσιες σε φλαβονοειδή είχαν, κατά μέσο όρο, μεγαλύτερη ποικιλία βακτηρίων του εντέρου.

Πόσο μειώνεται η “μεγάλη” πίεση, όταν καταναλώνετε αρκετές τροφές με φλαβονοειδή

Η μεγαλύτερη ποικιλομορφία σε ορισμένα βακτήρια, με την σειρά της, συνδέθηκε με χαμηλότερη συστολική αρτηριακή πίεση (σ.σ. η λεγόμενη “μεγάλη” πίεση).

Τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στις 23 Αυγούστου στο επιστημονικό περιοδικό Hypertension, βασίζονται σε έρευνα επί 904 Γερμανών ενηλίκων ηλικίας μεταξύ 25 και 82 ετών. Όλοι συμπλήρωσαν ένα λεπτομερές διατροφικό ερωτηματολόγιο και έδωσαν δείγματα κοπράνων, ώστε να μπορέσουν να αναλυθούν τα βακτήρια του εντέρου τους.

Διαπιστώθηκε ότι το 33% των συμμετεχόντων με την υψηλότερη πρόσληψη φλαβονοειδών είχε -κατά μέσο όρο- 3 μονάδες χαμηλότερη συστολική αρτηριακή πίεση από το αντίστοιχο 33% των συμμετεχόντων με την χαμηλότερη πρόσληψη φλαβονοειδών.

Στην συνέχεια, οι ερευνητές ερεύνησαν σε ορισμένα τρόφιμα που ήταν δημοφιλείς πηγές φλαβονοειδών. Διαπίστωσαν ότι τα άτομα που κατανάλωναν 1-2 μερίδες μήλα, αχλάδια ή μούρα κάθε μέρα μείωσαν κατά 2-4 μονάδες την “μεγάλη” τους πίεση, σε σύγκριση με όσους απέφευγαν αυτά τα τρόφιμα.

Παρόμοια οφέλη παρατηρήθηκαν στους ανθρώπους που έπιναν τρία ποτήρια κόκκινο κρασί την εβδομάδα.

Πώς η διατροφή επηρεάζει την υγεία της καρδιάς

Συνολικά, η μελέτη διαπίστωσε ότι η ποικιλία στα βακτήρια του εντέρου εξηγούσε έως και το 15% της σχέσης μεταξύ αυτών των πλούσιων σε φλαβονοειδή τροφών και της χαμηλότερης αρτηριακής πίεσης. Μελέτες όπως αυτή βοηθούν τους ερευνητές να κατανοήσουν καλύτερα το πώς η διατροφή επηρεάζει την υγεία, σύμφωνα με την δρ. Linda Van Horn από την Αμερικανική Ένωση Καρδιάς (AHA).

Για τον μέσο άνθρωπο, η εστίαση θα πρέπει να είναι στην συνολική ποιότητα της διατροφής. Αυτό δήλωσε η δρ. Van Horn. Επίσης επικεφαλής διατροφής στο Northwestern University Feinberg School of Medicine, στο Σικάγο.

«Οι άνθρωποι τρώνε τρόφιμα και όχι μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά, οπότε υπάρχει συνέργεια μεταξύ των τροφίμων που κάνουν τα θρεπτικά συστατικά πιο βιοδιαθέσιμα», δήλωσε η δρ.Van Horn. Αυτό, πρόσθεσε, σημαίνει ότι τα θρεπτικά συστατικά απορροφώνται καλύτερα και χρησιμοποιούνται, όταν βρίσκονται παρουσία ορισμένων άλλων θρεπτικών συστατικών.

Ομοίως, το μικροβίωμα του εντέρου μπορεί να επηρεαστεί από μια σειρά διαιτητικών παραγόντων. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που έτρωγαν πολλά λαχανικά και φρούτα, ψάρια, ξηρούς καρπούς και δημητριακά πλούσια σε φυτικές ίνες είχαν γενικά περισσότερα βακτήρια του εντέρου που καταπολεμούν την φλεγμονή.

Αντίθετα, οι άνθρωποι που προτιμούσαν το κρέας, τα επεξεργασμένα τρόφιμα και την ζάχαρη έτειναν να έχουν ομάδες μικροβίων του εντέρου που προάγουν την φλεγμονή.

Πόσες μερίδες φρούτων και λαχανικών πρέπει να βάλουμε στην διατροφή μας για καλύτερη υγεία της καρδιάς

Όλα αυτά συνάδουν με τις συστάσεις διατροφής για την υγεία της καρδιάς. Σύμφωνα με την AHA, οι άνθρωποι πρέπει να καταναλώνουν εννέα μερίδες λαχανικών και φρούτων-όλων των ειδών- μαζί με έξι μερίδες δημητριακών ολικής αλέσεως υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες.

Αυτό δεν έχει σκοπό μόνο ένα διαφορετικό μικροβίωμα. Η κατανάλωση τροφίμων ολικής άλεσης, αντί για επεξεργασμένα τρόφιμα θα βοηθήσει τους ανθρώπους να μειώσουν την κατανάλωση αλατιού και ζάχαρης, δήλωσε η δρ. Van Horn.

Και ενώ οι μέτριες ποσότητες κόκκινου κρασιού συνδέονταν με οφέλη σε αυτήν την μελέτη, η AHA εφιστά προσοχή. Υπάρχουν και κίνδυνοι από το κρασί και οι άνθρωποι δεν πρέπει να ξεκινήσουν μια συνήθεια κατανάλωσης κόκκινου κρασιού.

Όλες αυτές οι αποφάσεις πρέπει πάντοτε να λαμβάνονται σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού σας.

Πηγή: https://consumer.healthday.com

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
Διατροφή: Πόσο αλάτι πρέπει να βάζουμε στο φαγητό