Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής: Στο “τραπέζι” οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης στην Υγεία και οι βιοτράπεζες

Εργαστήριο
22-06-2022

Η λειτουργία και διαχείριση των βιοτραπεζών, αλλά και οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης στην Υγεία, είναι ζητήματα που θα απασχολήσουν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, την Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής.

Κατά τη σημερινή κοινή συνεδρίαση των κοινοβουλευτικών επιτροπών Έρευνας & Τεχνολογίας και Ισότητας & Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, η πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής Έφη Βαγενά ενημέρωσε για τα θέματα που απασχόλησαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα αλλά και τα θέματα που έχουν τεθεί σε προτεραιότητα για την εξέταση τους από την Εθνική Επιτροπή.

Έτσι μετά τα ζητήματα της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού των υγειονομικών, της προτεραιότητας στη διάθεση θεραπευτικών μέσων κατά του κορονοϊού αλλά και το ζήτημα της παραπληροφόρησης, γύρω από τον εμβολιασμό, πλέον η Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής προγραμματίζει την εξέταση του ζητήματος των βιοτραπεζών, με χρονικό ορίζοντα τη διατύπωση γνώμης έως το τέλος του χρόνου.

   «Ο σκοπός, είναι, να παρουσιάσουμε στο τέλος του χρόνου μια γνώμη, και για τα ηθικά διλήμματα των βιοτραπεζών και για τις πιθανές νομοθετικές εξελίξεις που θα χρειαστούν, δεδομένης της ταχύτατης ανάπτυξης στο χώρο αυτό και ευρωπαϊκών εξελίξεων σχετικά με βιοτράπεζες και με δεδομένα, ειδικά σε σχέση κυρίως με τα “European Health aid”, τα “space” και με το γονιδίωμα της Ευρώπης», ανέφερε η Έφη Βαγενά και ενημέρωσε τις δύο κοινοβουλευτικές επιτροπές, ότι αντικείμενο εξέτασης από την Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής θα είναι και το ζήτημα εφαρμογής της τεχνητής νοημοσύνης στην Υγεία.

Ο αντιπρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής, Χαράλαμπος Τσέκερης, αναφέρθηκε στη σύσταση της επιτροπής για τα ζητήματα παραπληροφόρησης.

«Προκειμένου να είναι αποτελεσματικά τα μέτρα δημόσιας υγείας, θα πρέπει να είναι ακέραιη η αλήθεια και στον δημόσιο διάλογο, η αλήθεια που αφορά τον κορονοϊό. Άρα χρειάζονται μέτρα για την αποκατάσταση της αλήθειας στον ψηφιακό χώρο», είπε ο κ. Τσέκερης και προσέθεσε ότι τα μέτρα για την καταπολέμηση της ψηφιακής παραπληροφόρησης αφορούν τις εξής κατευθύνσεις:

«Η πρώτη κατεύθυνση είναι η σύσταση μιας δομής. Το ονομάζουμε Εθνικό Παρατηρητήριο Κατά της Παραπληροφόρησης, ένα οικοσύστημα το οποίο θα καλλιεργεί και θα ενδυναμώνει, θα προωθεί πρωτοβουλίες κατά της παραπληροφόρησης, περισσότερο με επιτελικό ρόλο. Επίσης, η ενσωμάτωση κωδίκων ηθικής και δεοντολογίας στα ειδησεογραφικά μέσα. Στις 16 Ιουνίου επικαιροποιήθηκε ο κώδικας δεοντολογίας για την παραπληροφόρηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και βέβαια αυτό είναι θέμα δημόσιας συζήτησης, όπως εν γένει η τεχνοηθική και η βιοηθική, κυρίως είναι δημόσια συζήτηση. Αυτή είναι η θέση, η κατεύθυνση για την ενσωμάτωση ενός ενιαίου κώδικα δεοντολογίας στα ειδησεογραφικά μέσα. Επίσης, είναι η ενίσχυση προγραμματισμού στα μέσα, που και εκεί πρέπει να υπάρχει ενίσχυση του πεδίου, αλλά και κεντρικός συντονισμός και προγραμματισμός στα μέσα. Αφορά και προγραμματισμό στα ψηφιακά δεδομένα, στα ψηφιακά δίκτυα και βέβαια η καλλιέργεια της παιδείας στα μέσα και στην πληροφόρηση».

Στην ενημέρωση παρέστη ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης. «Μέσα σε συνθήκες βαθιάς κρίσης οι οποίες αναπτύχθηκαν την τελευταία τριετία, ανεδείχθη με τον πλέον προφανή τρόπο, η ανάγκη να τεθούν τα ζητήματα ηθικής και ιδιαιτέρως, τα ζητήματα βιοηθικής και ηθικής της τεχνολογίας», είπε ο υπουργός Επικρατείας και προσέθεσε:

«Νομίζω, δικαιώνεται η επιλογή για την ανασύσταση και επέκταση της ήδη προϋφιστάμενης Επιτροπής Βιοηθικής, προσθέτοντας με τον ν. 4780/2021 τη διάσταση της ηθικής τής τεχνολογίας, η οποία υπό τις συνθήκες ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας δημιουργεί μείζονα ζητήματα».

Ο κ. Γεραπετρίτης επισήμανε ότι « Επιτροπή έχει ανεξαρτησία γνώμης και κρίσης για να εκφέρει τις απόψεις της στα ζητήματα τα οποία τίθενται. Είναι συμβουλευτική επιτροπή της Πολιτείας, στο υψηλότερο επίπεδο, του πρωθυπουργού και στελεχώνεται από μέλη τα οποία είναι εξόχως διακεκριμένα για την πορεία τους στο ειδικό αντικείμενο, στον ακαδημαϊκό, ερευνητικό και κοινωνικό χώρο».