Η εκμάθηση ξένων γλωσσών διευρύνει την αντίληψη μας για τον κόσμο

26-12-2016
Όλοι γνωρίζουμε πως πρέπει να μάθουμε όσες περισσότερες ξένες γλώσσες μπορούμε για να έχουμε καλύτερη τύχη στον επαγγελματικό τομέα και να βρούμε όσο δυνατόν καλύτερη δουλειά. Νέα έρευνα Βρετανών επιστημόνων όμως δείχνει πως οι ξένες γλώσσες βοηθούν και σε κάτι άλλο. Αλλάζουν την αντίληψη μας για τον κόσμο. Για παράδειγμα, ένας άνθρωπος που μιλά και ελληνικά και γαλλικά μπορεί να καταλάβει καλύτερα τις αντιλήψεις και των δυο χωρών.
 
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Lancaster στη Βρετανία με επικεφαλής τον Έλληνα ψυχογλωσσολόγο καθηγητή Πάνο Αθανασόπουλο βρήκαν πως το να μιλάει κανείς περισσότερες γλώσσες εκτός από την μητρική του διευρύνει τους ορίζοντές του αφού επηρεάζει σημαντικά τον τρόπο που βλέπει τον κόσμο, καθώς κάθε γλώσσα δίνει διαφορετική έμφαση στις πράξεις και στις συνέπειες τους. 
 
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, η έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ψυχολογίας “Psychological Science” έδειξε ακόμα πως οι δίγλωσσοι έχουν πιο ευέλικτη σκέψη και αξιοποιούν καλύτερα τα θετικά στοιχεία από κάθε κουλτούρα.
 
Έρευνες έχουν δείξει πως ανάλογα με την μητρική του γλώσσα κάποιος τείνει να εστιάζει και να προσέχει διαφορετικά πράγματα γύρω του. Οι ρωσόφωνοι για παράδειγμα ξεχωρίζουν πιο γρήγορα τις αποχρώσεις του μπλε από τους αγγλόφωνους.
 
Ο Πάνος Αθανασόπουλος απάντησε  στο ερώτημα «αν μπορούν δύο μυαλά να συνυπάρχουν στο ίδιο πρόσωπο» πως γίνεται εάν κάποιος μιλάει δύο γλώσσες καλά.
 
Όπως διαπίστωσαν οι ειδικοί, οι γλωσσικές διαφορές επηρεάζουν τον τρόπο που οι άνθρωποι βλέπουν τα πράγματα γύρω τους. Για παράδειγμα, αν ένας γερμανόφωνος δει ένα βίντεο με κάποιον να περπατά, είναι πολύ πιθανότερο να εκτιμήσει ότι αυτός ο άνθρωπος έχει ένα συγκεκριμένο στόχο και εκεί πηγαίνει απ’ ότι ένας αγγλόφωνος. Με άλλα λόγια Οι γερμανόφωνοι εστιάζουν περισσότερο στον στόχο και στο αποτέλεσμα της πράξης ενώ οι αγγλόφωνοι εστιάζουν περισσότερο στην ίδια την πράξη. Αν τώρα κάποιος μιλά και τις δυο γλώσσες εστιάζει και στα δυο μαζί, βλέποντας και τις δυο οπτικές γωνίες μιας πράξης.