Η ΕΣΑμεΑ στη Βουλή για το πολυνομοσχέδιο της τέταρτης αξιολόγησης

13-06-2018

Στη συζήτηση στη Βουλή για το σ/ν: Διατάξεις για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων – Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022 παρευρέθηκε εκπροσωπώντας την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) ο γενικός της γραμματέας Ιωάννης Λυμβαίος, καταθέτοντας τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις του αναπηρικού κινήματος.

Ο κ. Λυμβαίος ενημέρωσε το Σώμα ότι “με δεδομένο τον ελάχιστο χρόνο που η ΕΣΑμεΑ είχε (όπως άλλωστε και το σύνολο των μελών του κοινοβουλίου και της κοινωνίας των πολιτών), να μελετήσει τον τεράστιο όγκο τροποποιούμενων, καταργούμενων, καθώς και νέων διατάξεων του σχεδίου νόμου που αφορούν το σύνολο σχεδόν της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής ζωής κάθε πολίτη αυτής της χώρας, μεταξύ αυτών και των ατόμων με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους και που η Ολομέλεια του ελληνικού κοινοβουλίου πρόκειται να ψηφίσει με τον χαρακτηρισμό του επείγοντος, η ΕΣΑμεΑ καταθέτει μερικές μόνο, δυστυχώς, παρατηρήσεις και προτάσεις επί του νομοσχεδίου που συζητείται στις επιτροπές της Βουλής“.
Ιδιαίτερα αναφέρθηκε στα άρθρα 25 “Ρυθμίσεις για τον μηχανισμό αυτόματης επιστροφής” και 27 “Ρυθμίσεις για τα οπτικά-γυαλιά οράσεως και τις υπηρεσίες ειδικής αγωγής”: Στα δύο αυτά άρθρα, δεν είναι το ότι επεκτείνεται ο μηχανισμός αυτόματης επιστροφής (clawback) που ισχύει για όλα τα ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα τα οποία παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας (και ειδικής αγωγής), μέχρι και το 2022, αλλά υπάρχει και η εξωφρενική, παράλογη κι απόλυτα απαράδεκτη πρόβλεψη εφαρμογής του clawback και στους ίδιους τους ασφαλισμένους που θα καταθέτουν δαπάνες υπηρεσιών και ειδικών θεραπειών που πραγματοποιούν για τα τέκνα τους που εκ της αναπηρίας τους ή της κατάστασης της υγείας τους πραγματοποιούν σε μη συμβεβλημένους παρόχους με τον ΕΟΠΥΥ.
Δηλαδή, διπλή τιμωρία για τους ανθρώπους αυτούς και στην ουσία, καμία προστασία αλλά και ανταποδοτικότητα των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλουν για δημόσιες και δωρεάν παροχές υγείας”.
Τόνισε επίσης την επιτακτική ανάγκη προστασίας των επικουρικών συντάξεων των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων που έχουν στη φροντίδα τους άτομα με αναπηρία (άρθρο 20), ζήτησε διευκρινήσεις αναφορικά με το άρθρο 21 (“Καταργείται η κρατική επιχορήγηση μέρους των δαπανών και των εξόδων των φορέων παροχής υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας, οι οποίοι αποτελούν τον κορμό του προνοιακού χάρτη της χώρας και ήδη βρίσκονται υπό κατάρρευση;”), μίλησε για την ανάγκη ένταξης των ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που περιλαμβάνονται στο μητρώο πιστοποιημένων φορέων παροχής υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας του άρθρου 5 του ν.2626/1998, ανεξαρτήτως ποσού οφειλής των, στο άρθρο 2 του ν. 4469/2017 (Α’62) (άρθρο 46) κλπ. Όλες οι προτάσεις κατατέθηκαν με επιστολή που επισυνάπτεται στην πρώτη παράγραφο του παρόντος.
Τέλος ο γ. γραμματέας της ΕΣΑμεΑ τόνισε: “Με δεδομένα τα χρονικά περιθώρια μελέτης και τοποθέτησης μη κοινοβουλευτικών, αλλά και κοινοβουλευτικών φορέων, με την διαδικασία του επείγοντος ενός τόσο μεγάλου σε όγκο, αλλά και σημαντικότητας στην καθημερινότητα όλων των πολιτών, θεωρούμε ότι η σημερινή ακρόασή μας είναι μάλλον προσχηματική, για ειλημμένες ήδη αποφάσεις που περιλαμβάνουν τα άρθρα του παρόντος σχεδίου νόμου. Σας καλούμε να διαψεύσετε τον προσχηματικό χαρακτήρα που εμείς εκλαμβάνουμε ότι έχει η διαδικασία ψήφισης και να εντάξετε τουλάχιστον τις προαναφερθείσες παρατηρήσεις, διορθώσεις κι επισημάνσεις μας στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου”.