Η θέληση μας για γνώση είναι στα γονίδια μας

26-12-2016
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί ένα παιδί είναι καλό στο σχολείο ενώ ένα άλλο όχι; Γιατί ένας νέος θέλει να πάει στο Πανεπιστήμιο ενώ ένας άλλος όχι; Οι επιστήμονες βρήκαν τώρα την εξήγηση. Και βρίσκεται στα γονίδια μας. Βρετανοί και Αμερικανοί επιστήμονες βρήκαν πως το DNA μας επηρεάζει την προθυμία ή απροθυμία για μάθηση
 
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Goldsmiths στο Λονδίνο και το πανεπιστήμιο του Ohio στις Ηνωμένες Πολιτείες, μελέτησαν πάνω από 13.000 δίδυμους ηλικίας από 9 έως 16 ετών από έξι χώρες. Το Ηνωμένο Βασίλειο, τον Καναδά, την Ιαπωνία, την Γερμανία, την Ρωσία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
 
Τα αποτελέσματα, που δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Personality and Individual Differences, έδειξαν πως η προθυμία (ή απροθυμία) μας για μάθηση, επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα γονίδιά μας.
Συγκεκριμένα, οι ειδικοί βρήκαν πως το 40% με 50% των διαφορών στα κίνητρα που έχουν τα παιδιά για να μάθουν έχουν να κάνουν με τη «γενετική κληρονομιά» που έχουν πάρει από τους γονείς τους
 
Αυτό προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση τους ειδικούς, δεδομένου πως η έρευνα τους έγινε σε  διδύμους που μεγαλώνουν με την ίδια οικογένεια, τους ίδιους δασκάλους και στο ίδιο περιβάλλον. Παράγοντες που νόμιζαν πως θα ήταν πιο σημαντικοί απ ότι τα γονίδια. 
 
«Τα ευρήματά μας ήταν αρκετά συνεπή σε όλες αυτές τις διαφορετικές χώρες, με διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα και διαφορετικές κουλτούρες» εξήγησε ο καθηγητής Stephen Petrill και προσέθεσε πως «τα αποτελέσματα μας εξέπληξαν. Η σπασμωδική αντίδραση συνήθως είναι να λέμε ότι το παιδί δεν έχει την απαραίτητη υποστήριξη ή κίνητρο από το περιβάλλον του, ή πως φταίει το ίδιο το παιδί. Αυτό που διαπιστώσαμε ήταν πως οι διαφορές στην προσωπικότητα που κληρονομεί κανείς μέσα από το DNA έχουν πολύ σημαντική επίδραση στο κίνητρο που έχει για μάθηση».