Ηλεκτρονικά: Αλλάζουν την δομή του εγκεφάλου των παιδιών

παιδί παίζει με το tablet
06-11-2019

Τα ηλεκτρονικά μέσα είναι πλέον στη ζωή όλων των παιδιών. Όσο κι αν προσπαθούμε να περιορίσουμε τις ώρες που τα παιδιά μας ασχολούνται με αυτά, δεν είναι πάντα τόσο εύκολο. Τώρα, νέα έρευνα Αμερικανών επιστημόνων δείχνει πως υπάρχουν δομικές αλλαγές στον εγκέφαλο των παιδιών προσχολικής ηλικίας που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά μέσα που διαθέτουν οθόνες.

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια στον παιδικό εγκέφαλο

Ερευνητές από το Νοσοκομείο Παίδων στο Σινσινάτι της πολιτείας Οχάιο μελέτησαν 47 υγιή παιδιά -27 κορίτσια και 20 αγόρια. Τα παιδιά ήταν μεταξύ τριών και πέντε ετών ενώ στην μελέτη συμμετείχαν και οι γονείς τους. Τα παιδιά συμπλήρωσαν τεστ για την εκτίμηση των γνωστικών τους ικανοτήτων. Στη συνέχεια υποβλήθηκαν σε μαγνητική τομογραφία εγκεφάλου (MRI). Αυτή παρέχει εκτιμήσεις για την δομική ακεραιότητα της λευκής ουσίας στον εγκέφαλο. Οι ερευνητές χορήγησαν στους γονείς ένα διαγνωστικό εργαλείο με 15 ερωτήματα, το οποίο ονομάζεται ScreenQ και αντανακλά τις συστάσεις της Αμερικανικής Παιδιατρικής Ακαδημίας. Οι επιδόσεις των γονιών σε αυτή τη δοκιμασία συσχετίστηκαν με τις γνωστικές ικανότητες που σχετίστηκαν με την ηλικία, το φύλο και το οικογενειακό εισόδημα.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση «JAMA Pediatrics».
Ο επικεφαλής της έρευνας Τζον Χιούτον και οι συνεργάτες διαπίστωσαν πως τα παιδιά που χρησιμοποιούν πολύ μέσα που διαθέτουν οθόνες παρουσιάζουν ελαττωμένη δομική ακεραιότητα της λευκής ουσίας του εγκεφάλου. Και μάλιστα, σε περιοχές του που ελέγχουν τη γλώσσα και τις ικανότητες ανάγνωσης και γραφής.

Υψηλότερες βαθμολογίες στο ScreenQ συσχετίστηκαν με χαμηλότερα επίπεδα στην ικανότητα να ονομάζουν γρήγορα αντικείμενα και λιγότερο καλές επιδόσεις στην ανάγνωση και τη γραφή. Επίσης οι υψηλές βαθμολογίες συνδέθηκαν με ελαττωμένη ακεραιότητα της λευκής ουσίας η οποία επηρεάζει τις διαδικασίες οργάνωσης και μυελίνωσης (διαδικασία παραγωγής μυελίνης γύρω από ένα νεύρο που επιτρέπει στους νευρικούς παλμούς να κινούνται γρηγορότερα) σε περιοχές του εγκεφάλου που αφορούν την εκτελεστική λειτουργία της γλώσσας και τις ικανότητες ανάγνωσης και γραφής.

Οι συστάσεις των ειδικών

Οι συστάσεις της Αμερικανικής Παιδιατρικής Ακαδημίας λαμβάνουν υπόψη:

  • τον χρόνο που περνά ένα παιδί μπροστά στην οθόνη,
  • την πρόσβαση που έχει σε τέτοιες συσκευές, συμπεριλαμβανομένων των φορητών συσκευών, το περιεχόμενο της χρήσης τους, μαζί με ποιόν τις χρησιμοποιούν και πώς αλληλεπιδρούν με αυτόν όταν ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά αυτά.

Μεταξύ των συστάσεων της Αμερικανικής Παιδιατρικής Ακαδημίας περιλαμβάνονται τα παρακάτω:

  • Για τα παιδιά κάτω των 18 μηνών, πλήρης αποφυγή τη χρήσης μέσων που περιλαμβάνουν οθόνες εξαιρουμένων των βιντεοκλήσεων. Οι γονείς παιδιών 18 έως 24 μηνών που θέλουν να φέρουν τα παιδιά τους σε επαφή με τα ψηφιακά μέσα θα πρέπει να επιλέγουν προγράμματα υψηλής ποιότητας. Να τα παρακολουθούν μαζί με τα παιδιά τους ώστε να τα βοηθήσουν να καταλάβουν τι βλέπουν.
  • Για τα παιδιά δύο έως πέντε ετών το όριο χρήσης μέσων που διαθέτουν οθόνη είναι μια ώρα τη μέρα. Αφορά μόνο υψηλής ποιότητας προγράμματα. Οι γονείς θα πρέπει να παρακολουθούν μαζί με τα παιδιά τους. Έτσι θα τα βοηθήσουν να καταλαβαίνουν αυτά που βλέπουν και το πώς εφαρμόζονται στον κόσμο γύρω τους.
  • Γονείς και παιδιά να περνούν χρόνο μαζί σε δραστηριότητες που δεν περιλαμβάνουν ψηφιακά μέσα (όπως κολύμβηση ή να δειπνούν μαζί) και να έχουν δωμάτια στα οποία δεν υπάρχουν αυτά τα μέσα, όπως οι κρεβατοκάμαρες.

Ο Χιούτον τονίζει ότι τα αποτελέσματα της έρευνας μας βοηθούν να κατανοήσουμε τις επιδράσεις στον εγκέφαλο του χρόνου χρήσης ψηφιακών μέσων που έχουν οθόνες. Ιδιαίτερα σε μια περίοδο δυναμικής ανάπτυξης του εγκεφάλου, στην πρώιμη παιδική ηλικία. Αυτό μπορεί να οδηγήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Θα βοηθησει και τους ίδιους τους γονείς να θέσουν υγιή όρια σε αυτή τη χρήση.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
Ηλεκτρονικά παιχνίδια: Κάνουν τα παιδιά επιθετικά