Οι κουρασμένοι δάσκαλοι “κολλάνε” στρες τους μαθητές

26-12-2016
Φυσικά μέσα στην τάξη  οι δάσκαλοι πρέπει να είναι πάντα ήρεμοι και χαλαροί και να αφήνουν τα προσωπικά τους προβλήματα μακριά από την έδρα αφού έχουν να κάνουν με παιδιά που έχουν ευαίσθητη ψυχολογία. Είναι όμως κι αυτοί άνθρωποι και κάτι τέτοιο δεν είναι πάντα εύκολο. Νέα έρευνα Καναδών επιστημόνων δείχνει πως οι ψυχικά εξαντλημένοι δάσκαλοι μεταφέρουν το στρες που βιώνουν στους μαθητές τους.
 
Ερευνητλες από το Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολομβίας στον Καναδά συνέλεξαν δείγματα σάλιου από 406 μαθητές δημοτικού σχολείου, ηλικίας από 8 έως 12 ετών. Με αυτόν τον τρόπο μέτρησαν τα επίπεδα της κορτιζόλης στον οργανισμό τους, της λεγόμενης και ορμόνης του στρες.
Παράλληλα, μέτρησαν τα επίπεδα της ορμόνης και σε 17 δασκάλους, ηλικίας από 34 έως 65 ετών, οι οποίοι επίσης απάντησαν σε ερωτηματολόγια, προκειμένου να διαπιστωθεί ο βαθμός που ένιωθαν συναισθηματική εξάντληση μέσα στην τάξη ώστε μην αντέχουν να κάνουν μάθημα.
 
Τα αποτελέσματα της έρευνας, τα οποία δημοσιεύτηκαν στην ιατρική επιθεώρηση Social Science and Medicine, έδειξαν πως όσο μεγαλύτερη ήταν εκ των προτέρων η συναισθηματική εξάντληση ενός εκπαιδευτικού, τόσο πιθανότερο ήταν οι μαθητές του να έχουν αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης, άρα και περισσότερο στρες.
Και φυσικά, το στρες στους μαθητές έχει συνδεθεί στο παρελθόν με προβλήματα στην επίδοση τους στα μαθήματα… ακόμα και με μαθησιακές δυσκολίες.
 
Όπως τόνισε η επικεφαλής της έρευνας, Έβα Όμπερλε «τα ευρήματα δείχνουν ότι είναι δυνατό να λαμβάνει χώρα ‘μόλυνση’ στρες στην τάξη ανάμεσα στους μαθητές και στους δασκάλους τους». 
 
Παραμένει πάντως ασαφές -και δύσκολο να ξεκαθαριστεί- σε ποιό βαθμό ο ένας επηρεάζει τον άλλο. Όπως είπε η ίδια, «δεν είναι πάντα σίγουρο ποιό προηγείται, το στρες του δασκάλου ή του μαθητή, αλλά μάλλον πρόκειται για ένα κυκλικό πρόβλημα».
 
Σε κάθε περίπτωση, όπως επεσήμανε η καθηγήτρια Κίμπερλι Σόνερτ-Ράιχλ του ίδιου πανεπιστημίου, «είναι ξεκάθαρο από προηγούμενες έρευνες ότι η διδασκαλία είναι ένα από τα πιο αγχωτικά επαγγέλματα και συνεπώς οι εκπαιδευτικοί έχουν ανάγκη από επαρκή υποστήριξη στη δουλειά τους για να τα βγάλουν πέρα με την ψυχική εξάντληση, έτσι ώστε να μην εξαπλώνουν το στρες σε όλη την τάξη. Αν δεν υποστηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς, τότε διακινδυνεύουμε παράπλευρες απώλειες στην πλευρά των μαθητών».
 
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: