Οι πιο αφηρημένοι οδηγοί είναι νέοι, εξωστρεφείς και νευρωτικοί

21-11-2017

Όλοι μας έρχονται στιγμές που είμαστε αφηρημένοι στο τιμόνι. Κακώς! Κάποιοι βέβαια έχουν περισσότερο από άλλους την τάση για… αφηρημάδα στον δρόμο. Νεαροί άνδρες, εξωστρεφείς ή νευρωτικοί ως προσωπικότητες και όσοι οδηγούν πολύ συχνά, είναι εκείνοι που είναι περισσότερο αφηρημένοι στο τιμόνι όταν οδηγούν. Αυτό τουλάχιστον έδειξε νέα έρευνα Νορβηγών επιστημόνων. Μάλιστα, φάνηκε πως η κυριότερη αιτία απόσπασης της προσοχής είναι η ενασχόληση του οδηγού με το ραδιόφωνο και ακολουθεί το κινητό τηλέφωνο.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Όλε Γιόχανσον του Ινστιτούτου Οικονομικών των Μεταφορών, μελέτησαν μια μεγάλη ομάδα ενηλίκων και εφήβων οδηγών και διαπίστωσαν ότι, πιο επιρρεπείς σε κίνδυνο ατυχήματος είναι τα νεαρά άτομα, οι εξωστρεφείς ή νευρωτικοί άνθρωποι ανεξαρτήτως ηλικίας και όσοι περνάνε πολλές ώρες στο τιμόνι.

Οι γυναίκες, ιδίως οι μεγαλύτερες ηλικίας, παρόλο που θεωρούνται «ύποπτες», στην πραγματικότητα είναι λιγότερο πιθανό να αποσπαστεί η προσοχή τους. Το ίδιο και όσοι μπορούν να ελέγξουν τους «πειρασμούς» απόσπασης της προσοχής.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι σκοτώνονται σε τροχαία, κάθε χρόνο. Η απόσπαση της προσοχής και η αφηρημάδα αποτελούν βασικές αιτίες τέτοιων δυστυχημάτων.

Εξάλλου, η νορβηγική μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Frontiers in Psychology, δείχνει ότι ο κίνδυνος ατυχήματος αυξάνει δραματικά μετά από μόνο δύο λεπτά αφηρημάδας.

Μια άλλη καναδική έρευνα επιβεβαιώνει ότι ο κίνδυνος θανατηφόρου δυστυχήματος είναι πολύ μεγαλύτερος για τον οδηγό μοτοσικλέτας από ό,τι αυτοκινήτου.

Οι ερευνητές, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό έντυπο Canadian Medical Association Journal, ανέλυσαν στοιχεία για δεκάδες χιλιάδες θύματα τροχαίων σε διάστημα επταετίας στον Καναδά.

Διαπίστωσαν ότι τα τροχαία με μοτοσικλέτες προκαλούν τριπλάσιους τραυματισμούς, πενταπλάσιους θανάτους και εξαπλάσιες ιατρικές δαπάνες σε σχέση με τα τροχαία με ΙΧ.

Η σοβαρότητα των τραυμάτων είναι περίπου δεκαπλάσια σε σχέση με τους τραυματισμούς των επιβαινόντων σε αυτοκίνητο. Οι μοτοσικλετιστές είναι πολύ πιθανότερο να εισαχθούν σε εντατική μονάδα θεραπείας από ό,τι οι οδηγοί αυτοκινήτου.

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι, παρόλο που βελτιώνεται η ασφάλεια των μοτοσικλετών, οι τραυματισμοί των οδηγών δεν εμφανίζουν αντίστοιχη βελτίωση διαχρονικά. Η μέση ηλικία οδηγού που εμπλέκεται σε τροχαίο με μοτοσικλέτα, είναι τα 36 έτη και στην πλειονότητα (81%) πρόκειται για άνδρες.