Πως το “συνένζυμο Q” από 8 χιλ. ευρώ δαπάνη το ’12, εκτοξεύθηκε στα 9,7 εκατομ το ’15

26-12-2016

“Ανεύθυνο να αναπολούμε ένα παρελθόν ανυπαρξίας ελέγχων και ασυδοσίας αλλά με τις μνημονιακές παρεμβάσεις, φτάσαμε  στην υγειονομική φτώχεια”. Αυτό είπε σε παρέμβασή του στο Παγκρήτιο Ιατρικό Συνέδριο ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός, προσθέτοντας ότι η απάντηση στην κρίση του Συστήματος Υγείας είναι ένα οργανωμένο δημόσιο σύστημα Υγείας με επίκεντρο την ΠΦΥ, «μεροληπτώντας» υπέρ του Δημόσιου Συστήματος Υγείας και επικουρώντας τον Ιδιωτικό Τομέα. Ο υποργός Υγείας μίλησε επίσης για τη φαρμακευτική δαπάνη, για τα ακριβά καινοτόμα φάρμακα που αποζημιώνονται σε δυσβάστακτες για τα οικονομικά της χώρας τιμές, αλλά και για την προκλητή ζήτηση που φέρνει σπατάλη δημόσιων πόρων, όπως συνέβη με ένα ειδικό συμπλήρωμα διατροφής που χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση για τη χρησιμότητά του από τα 8.000 ευρώ δαπάνη για το 2012 φτάσαμε στη δαπάνη των 9.650.000 ευρώ  για το 2015.

Φαρμακευτική δαπάνη

 Η δαπάνη είναι το γινόμενο του όγκου και της τιμής. Οι τιμές έχουν πέσει. Όσο πέφτουν οι τιμές τόσο αυξάνεται ο όγκος, αυτή είναι η αλήθεια. Επομένως πρέπει να δημιουργήσουμε είπε ο κος Ξανθός έναν πιο  αποτελεσματικό μηχανισμό ελέγχου της ζήτησης και κατ’ επέκταση του όγκου. Αυτή είναι η απάντηση στην ανάγκη συγκράτησης της φαρμακευτικής δαπάνης , το ύψος της οποίας δυστυχώς, δεν είναι υπό διαπραγμάτευση σε αυτή τη φάση. Πρέπει  να τηρήσουμε ένα πολύ συγκεκριμένο πλαφόν μέχρι το 2018, ελπίζοντας ότι με την απεμπλοκή  από αυτό το πολύ ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο του δημοσιονομικού προγράμματος που έχει θέσει  τη χώρα μας σε καθεστώς επιτροπείας, θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε περισσότερο «δημοσιονομικό χώρο», για αναβαθμισμένη κάλυψη των ιατροφαρμακευτικών  και υγειονομικών μας αναγκών.

Τιμές φαρμάκων 

 Ούτε όμως οι τιμές των πρωτοτύπων (on patend) φαρμάκων ανταποκρίνονται στα οικονομικά  δεδομένα της χώρας τόνισε ο υπουργός Υγείας. Δεν μπορεί να έρχονται τα ακριβά και καινοτόμα φάρμακα στην Ελλάδα χωρίς «φίλτρο» , χωρίς ένα μηχανισμό αξιολόγησης φαρμακευτικής καινοτομίας, χωρίς HTA και να αποζημιώνονται σε δυσβάστακτες για το Σύστημα Υγείας τιμές. “Εμείς θέλουμε, είπε ο κος Ξανθός, να υπάρχει πρόσβαση των ανθρώπων στα καινούρια φάρμακα που σώζουν ζωές, αλλά αυτό πρέπει να γίνει με όρους επιβίωσης του συστήματος υγείας και της χώρας. Και γι’  αυτό έχουμε πάρει πρωτοβουλίες. Ενεργοποιήσαμε την επιτροπή διαπραγμάτευσης του ΕΟΠΥΥ και κάναμε το πρώτο βήμα για διακρατικές συνεργασίες έτσι ώστε να ενισχυθεί η διαπραγματευτική ισχύς των χωρών της Ευρώπης και ιδιαίτερα του ευρωπαϊκού νότου”.

Προκλητή ζήτηση

Ακόμα, όμως, και αυτή την περίοδο της οικονομικής στενότητας και των τρομερών περικοπών εξακολουθούν να υπάρχουν μηχανισμοί προκλητής ζήτησης και σπατάλης είπε επίσης ο υπουργός. “Πέρυσι, μας επιβλήθηκε μία δραματική, όντως, υποκοστολόγηση των εξετάσεων. Μεσοσταθμικά, στο 40%. Τι συνέβη, λοιπόν; Από τη στιγμή που υποκοστολογήθηκε και μειώθηκε η δαπάνη για τις μικροβιολογικές εξετάσεις, εκτινάχθηκε η δαπάνη για τις απεικονιστικές. Άρα χρειάζεται ενίσχυση των «φίλτρων» μέσω διαγνωστικών πρωτοκόλλων”.  Άλλο παράδειγμα: Μέσα στην κρίση, το κόστος της δαπάνης του ΕΟΠΥΥ για τα επιθέματα από 20 εκατομμύρια που ήταν το 2012, εκτοξεύθηκε στα 68 εκατομμύρια το 2015.   Το συνένζυμο Q, ένα ειδικό υποτίθεται συμπλήρωμα διατροφής που δεν υπάρχει καμία επιστημονική τεκμηρίωση για τη χρησιμότητά του, το 2012 είχε δαπάνη 8.000 ευρώ  και το 2015 έφτασε στα 9.650.000. Αυτά γίνονται εν μέσω κρίσης. Χρειάζεται, λοιπόν, κατέληξε ο κος Ξναθός να υπάρξει μια σοβαρή παρέμβαση, εννοείται με επιστημονικά κριτήρια και όχι με λογιστικά, και ο ΕΟΠΥΥ, η ΗΔΙΚΑ και οι υπόλοιπες υπηρεσίες να ενσωματώσουν μηχανισμούς αποτελεσματικού ελέγχου  αυτής της προκλητής ζήτησης. «Όσο αυτό δεν γίνεται τόσο θα διαιωνίζεται ο άδικος και ισοπεδωτικός μηχανισμός του claw back που πιέζει πολύ το μικρό εργαστήριο και τον έντιμο επαγγελματία υγείας».