Tips για να αποφύγετε τις παγίδες του σούπερ μάρκετ

26-12-2016

Σας έχει τύχει ποτέ να μπείτε σε ένα σούπερ μάρκετ και να αισθανθείτε τελείως χαμένος; Δεν είστε ο μόνος/ μόνη! Η δομή των σούπερ μάρκετ είναι τέτοια που συχνά αποπροσανατολίζει τους καταναλωτές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του λαβυρίνθου των σούπερ μάρκετ είναι το γάλα. Έχετε αναλογιστεί γιατί ενώ είναι ένα από τα πιο πιθανά να αγοράσει κανείς προϊόντα βρίσκεται στην αντίθετη από την είσοδο γωνία; Ή γιατί δεν υπάρχουν σαφείς επιγραφές για τα προϊόντα που βρίσκονται σε κάθε διάδρομο; Μικρές λεπτομέρειες που μπορεί να μην είχατε σκεφτεί μέχρι τώρα επηρεάζουν τις αγορές σας και γεμίζουν το καλάθι σας με προϊόντα τα οποία όχι μόνο δεν σας είναι απαραίτητα, αλλά και δεν αποτελούν πάντα τις πιο υγιεινές επιλογές. Όλο το παιχνίδι είναι στο ποια προϊόντα θα επιλέξετε να πάρετε τελικά σπίτι. Για να αποφύγετε λοιπόν να γεμίσετε το ντουλάπι με διατροφικές αμαρτίες ακολουθείστε τις παρακάτω συμβουλές την επόμενη φορά που θα βρεθείτε στο σούπερ μάρκετ:

Προετοιμάστε τη δική σας λίστα, η οποία θα βασίζετε στα γεύματα τα οποία σκοπεύετε να μαγειρέψετε μέσα στην εβδομάδα. Εάν τα καινούρια μπισκότα που βρίσκονται στο ράφι μπροστά στα μάτια σας δεν είναι στη λίστα σας πιθανά δεν τα χρειάζεστε!

Ψωνίστε στην περίμετρο του σούπερ μάρκετ, διότι εκεί βρίσκονται οι πιο υγιεινές επιλογές. Φέρτε στο μυαλό σας τη διάταξη ενός σούπερ μάρκετ και κατά πάσα πιθανότητα θα συνειδητοποιήσετε πως τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, το γάλα, το κρεοπωλείο και το ψαράδικο βρίσκονται στην περίμετρο, ενώ τα επεξεργασμένα τρόφιμα και τα γλυκά βρίσκονται στους διαδρόμους στη μέση του καταστήματος. Αυτό συμβαίνει για να περπατήσετε μέσα στο χώρο και να περάσετε από όλα τα ράφια. Ξεκινήστε λοιπόν τα ψώνια σας από τα πέριξ που προσφέρουν τις περισσότερο φρέσκες και θρεπτικές επιλογές. Γεμίστε το καλάθι με φρούτα και λαχανικά και αντισταθείτε όσο είναι δυνατόν σε ό,τι βρίσκεται στη μέση του σούπερ μάρκετ.

Βρείτε το σούπερ μάρκετ που σας ταιριάζει και στο οποίο θα πηγαίνετε για τα ψώνια της εβδομάδας, αλλά και για τις έκτακτες περιπτώσεις. Έτσι δεν θα βρεθείτε ποτέ να περιπλανιέστε σε ένα κατάστημα που δεν γνωρίζετε, περνώντας περισσότερη ώρα σε διαδρόμους που μπορούν να σας βάλουν σε πειρασμούς.

Επιλέξτε ένα σούπερ μάρκετ με μεγάλους διαδρόμους, που θα σας επιτρέπουν να χαζέψετε, να διαβάσετε τις διατροφικές πληροφορίες και να κάνετε την πιο υγιεινή επιλογή. Μην βιαστείτε, πάρτε το χρόνο σας και διαλέξτε το προϊόν που πραγματικά χρειάζεστε. Για παράδειγμα στον διάδρομο με το συσκευασμένο ψωμί, ποιό είναι ολικής άλεσης; Κοιτάξτε τα υλικά στη συσκευασία και εάν το πρώτο που αναγράφεται είναι κάποιο αλεύρι ολικής άλεσης τότε έχετε κάνει την καλύτερη επιλογή!

Πηγαίνετε για ψώνια τις ημέρες που δεν έχει πολύ κόσμο, τα Σάββατα και οι Δευτέρες είναι ίσως από τις πιο άσχημες μέρες για να βρεθεί κάποιος στο σούπερ μάρκετ. Η πολυκοσμία και ο συνωστισμός λειτουργούν πιεστικά, θυμηθείτε πως είναι να προσπαθείτε να επιλέξετε τα πιο τραγανά μήλα και κάποιος άλλος πελάτης να σας σπρώχνει με το καρότσι! Πιθανότατα θα πάρετε μία βιαστική απόφαση μαζί με μήλα που δεν θα τρώγονται!

Μην πάτε ποτέ πεινασμένοι στο σούπερ μάρκετ, διότι θα καταλήξετε με ένα καλάθι γεμάτο junk food. Επιστήμονες που μελέτησαν τη συμπεριφορά των καταναλωτών είδαν πως όσοι μασούσαν τσίχλα κατά τη διάρκεια των αγορών τους επέλεξαν 7% λιγότερα έτοιμα σνακ, ενώ όσοι έφαγαν ένα μήλο πριν το σούπερ μάρκετ είχαν περισσότερες πιθανότητες να κάνουν υγιεινές διατροφικές επιλογές.

Το περιβάλλον στο οποίο ζούμε επηρεάζει σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό τις επιλογές μας, θεωρία την οποία γνωρίζουν  πολύ καλά όσοι σχεδιάζουν τη δομή ενός σούπερ μάρκετ. Στην κοινωνία της υπερκατανάλωσης ο ενημερωμένος καταναλωτής οφείλει να κάνει συνειδητές επιλογές ιδιαίτερα όταν αυτές αφορούν τη διατροφή και την υγεία του.

 

Ήβη Παπαϊωάννου

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

ivipapai@gmail.com