Το πρώτο άδειασμα Γεωργιάδη από Βορίδη

26-12-2016

Απορία στη φαρμακευτική αγορά, προκάλεσε η απόφαση του υπουργού Υγείας Μάκη Βορίδη να μην κάνει αποδεκτή την τροπολογία που αφορά sτην αλλαγή του συστήματος προμηθειών στα δημόσια νοσοκομεία από τον ένα μειοδότη στους τρεις μειοδοτούντες, ούτως ώστε να διασφαλίζεται το ΕΣΥ από το ενδεχόμενο της μη δυνατότητας του μοναδικού μειοδότη για οποιοδήποτε λόγο να ανταποκριθεί στους όρους της σύμβασης.

Αυτό εξάλλου συνέβη πριν λίγους μήνες με αντιεμετικό σκεύασμα απαραίτητο για την αγωγή καρκινοπαθών. Μετά την αδυναμία του μειοδότη που είχε κερδίσει το διαγωνισμό να ανταποκριθεί στον αριθμό των σκευασμάτων που ζητούσε το νοσοκομείο το συγκεκριμένο μήνα, τελικά επελέγη με τη γνωστή μέθοδο της “υποκατάστασης” η λύση της αγοράς άλλου σκευάσματος  σε τιμή πολλαπλάσια της αξίας του αρχικού φαρμάκου που είχε επιλεγεί στο διαγωνισμό με αποτέλεσμα να ζημιωθεί κατά ένα πολύ μεγάλο ποσό το Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Μάλιστα το θέμα είχε έρθει στη βουλή με επερώτηση που είχε γίνει από τη βουλευτή της ΔΗΜΑΡ κυρία Μάρκου με την οποία συμφώνησαν και ο ΣΥΡΙΖΑ και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες όποτε είχε πεισθεί και ο πρώην υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης ότι θα πρέπει να αλλάξει το συγκεκριμένο μοντέλο αφού η εξάρτηση από ένα προμηθευτή εγκυμονούσε κινδύνους τόσο για τη δημόσια Υγεία όσο και για τον εκτροχιασμό των δαπανών εάν ανέκυπτε πρόβλημα στην ομαλή προμήθεια σκευασμάτων ή υλικών.

Για την ιστορία να πούμε ότι ο κος Γεωργιάδης πριν έρθει το θέμα με το συγκεκριμένο σκεύασμα στη βουλή, είχε υπογράψει απόφαση με την οποία όριζε την αλλαγή του συστήματος προμηθειών από τον ένα μειοδότη σε τρεις, δηλαδή το μοντέλο του 50-30-20, σύμφωνα με το οποίο το 50% των προμηθειών το έπαιρνε ο πρώτος μειοδότης, το 30% πήγαινε στο δεύτερο και το 20% στον τρίτο, προβλέποντας η προσφορά του δεύτερου μειοδότη να μην είναι μεγαλύτερη από 1,5% και αντίστοιχα η προσφορά του τρίτου μειοδότη, να μην υπερβαίνει το 1,5% από τον δεύτερο. Μάλιστα η απόφαση του πρώην υπουργού, η οποία είχε χαρακτηρισθεί δικαιότερη, ασφαλέστερη αλλά και χτύπημα κατά των μονοπωλίων, δεν τέθηκε τότε σε εφαρμογή προσκρούοντας στην άρνηση της ΕΠΥ.

O κος Γεωργιάδης μιλώντας στο Healthview δήλωσε άγνοια της τοποθέτησης Βορίδη σχετικά με την τροπολογία, λόγω της απουσίας του στο εξωτερικό προκειμένου να συμμετάσχει στη σύνοδο του ΟΑΣΕ, επανέλαβε όμως ότι αυτός είναι “πολύ υπερ” του 50 -30 -20. Σημείωσε μάλιστα ότι “δυστυχώς η Αρχη των Συμβάσεων έκοψε τη δική μου υπουργική απόφαση όχι επειδή διαφωνούσαν επί της ουσίας αλλά επειδή υπήρχε ο κόφτης του 1,5% της διαφοράς των τιμών κάτι που θεώρησε ότι βλάπτει τον ανταγωνισμό”. 

Πάντως προκαλεί  ερωτηματικά  πως ο νέος υπουργός Υγείας Μάκης Βορίδης, μέσα στις τρεις εβδομάδες της υπουργίας του, μπόρεσε να διαμορφώσει τόσο γρήγορα γνώμη για ένα θέμα που οι πάντες χαρακτηρίζουν εξαιρετικά κρίσιμο και να αποφασίσει, ότι δεν πρόκειται να κάνει δεκτή τη τροπολογία. Πολλοί λένε, ότι οι παρεμβάσεις που ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα κατά την ομιλία του στη Βουλή ότι προτίθεται να κάνει σχετικά με το θέμα, χωρίς όμως ακόμη να τις έχει γνωστοποιήσει, θα δώσουν το πρώτο δείγμα γραφής του ως υπουργός στο χώρο της Υγείας όπου πολλοί μεν έκαναν “πάρτυ”, τον λογαριασμό όμως στο τέλος τον πλήρωνε μόνο ένας και αυτός ήταν ο ασφαλισμένος!