Εγκέφαλος: Παράγει νέους νευρώνες ακόμα και στην τρίτη ηλικία

09-04-2018

Συνήθως θεωρούμε πως στην τρίτη ηλικία ο οργανισμός μας έχει σταματήσει να ανανεώνεται. Κι όμως! Αυτό δεν είναι αλήθεια. Έρευνα Αμερικανών επιστημόνων δείχνει τώρα για πρώτα φορά πως ο εγκέφαλος των υγιών ηλικιωμένων παράγει εξίσου πολλά κύτταρα με τους εγκεφάλους των νέων ανθρώπων.

Σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο Cell Stem Cell, επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου Κολούμπια έδωσε τέλος στη διχογνωμία που επικρατεί αν ο ενήλικος εγκέφαλος παράγει νέους νευρώνες.

«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι πολλοί ηλικιωμένοι παραμένουν γνωστικά και συναισθηματικά πιο συγκροτημένοι απ’ ότι νομίζαμε μέχρι σήμερα», σημειώνει η Δρ Μάουρα Μπολντρινι, επίκουρη καθηγήτρια Νευροβιολογίας και συγγραφέας της μελέτης.

Οι επιστήμονες έκαναν αυτοψία στον ιππόκαμπο 28 υγιών ατόμων 14-79 ετών, που είχαν αποβιώσει αιφνιδίως.

Για πρώτη φορά είχαν την ευκαιρία να μελετήσουν νεοσχηματισμένους νευρώνες και την κατάσταση των αιμοφόρων αγγείων εντός του ιππόκαμπου αμέσως μετά τον θάνατο.

«Διαπιστώσαμε ότι οι ηλικιωμένοι είχαν όμοια ικανότητα να παράγουν χιλιάδες νέους νευρώνες στον ιππόκαμπο, όπως και τα νεότερα άτομα. Επίσης εντοπίσαμε τον ίδιο όγκο του ιπποκάμπου σε όλες τις ηλικίες, δομή που παίζει καθοριστικό ρόλο στο συναίσθημα και τη γνωστικότητα. Ωστόσο, οι ηλικιωμένοι είχαν λιγότερη αγγείωση και ίσως λιγότερη ικανότητα οι νέοι νευρώνες τους να δημιουργούν συνάψεις», εξηγεί η Δρ Μπολντρινι.

Και συμπληρώνει ότι «η μειωμένη γνωστική-συναισθηματική ελαστικότητα στην τρίτη ηλικία μπορεί να προκαλείται από το μικρότερο απόθεμα νευρικών βλαστικών κυττάρων, τη μείωση της αγγείωσης και τη μειωμένη συνδεσιμότητα των κυττάρων εντός του ιππόκαμπου. Είναι πιθανόν, η διαρκής νευρογένεση στον ιππόκαμπο να διατηρεί τη γνωστικότητα κατά τη διάρκεια της ζωής και η μείωση της να σχετίζεται με την καταστολή της γνωστικής και συναισθηματικής ετοιμότητας του ατόμου».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
Έτσι φτιάχνει ο εγκέφαλος τις αναμνήσεις
Σεξ: Ο γυναικείος εγκέφαλος διεγείρεται περισσότερο από τον ανδρικό