5 μύθοι για την καφεΐνη καταρρίπτονται!

Εάν ψάχνετε δικαιολογία για να μην κόψετε την αγαπημένη σας συνήθεια του καφέ τότε είναι απαραίτητο να καταρρίψετε τους παρακάτω μύθους! Η καφεΐνη δεν είναι μόνο καφές, και ο καφές δεν είναι μόνο καφεΐνη. Η πρώτη παράγεται φυσικά σε περισσότερα από 60 είδη φυτών, όπως το γνωστό σε όλους τσάι. Επιπλέον, η βιομηχανία τροφίμων χρησιμοποιεί την καφεΐνη για την παραγωγή αναψυκτικών τύπου κόλα, ενεργειακών ποτών, αλλά και γλυκών.

Είναι εθιστική ουσία

Η καφεΐνη μπορεί να διεγείρει το νευρικό σύστημα, γεγονός που ενδέχεται να προκαλέσει κάποια εξάρτηση στον οργανισμό. Ο «εθισμός» αυτός δεν σχετίζεται με εκείνο που προκαλούν οι ναρκωτικές ουσίες για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί περνά μέσα σε δύο μέρες. Δεύτερον, γιατί ενδεχομένως εάν μία ημέρα δεν πιείτε καφέ να έχετε το κεφάλι σας, όμως σε καμία περίπτωση η έλλειψη καφεΐνης δεν απειλεί την υγεία σας. Κανείς θα παρομοίαζε τον «εθισμό» στην καφεΐνη, με εκείνον στα ψώνια!

Βοηθά να «ξυπνήσετε» το πρωί

Η διεγερτική δράση της καφεΐνης δεν διαρκεί περισσότερο από 20 λεπτά. Συνεπώς, οι περισσότεροι δεν αναζητούν την «ώθηση» που τους δίνει η καφεΐνη, αλλά την αγαπημένη τους μυρωδιά ή συνήθεια. Ακόμη, εάν δεν έχετε κοιμηθεί καλά το βράδυ ενδέχεται να υπερεκτιμάτε τα οφέλη της καφεΐνης που σας βοηθούν να «αντέξετε» μέσα στην ημέρα! 

Μπορεί να προκαλέσει οστεοπόρωση

Κάποιες μελέτες ισχυρίζονται πως η καφεΐνη «τραβάει» ασβέστιο από τα οστά. Δεν υπάρχουν όμως τα απαραίτητα επιστημονικά δεδομένα για να υποστηρίξουν μία τέτοια υπόθεση. Σε κάθε περίπτωση ο παραπάνω συσχετισμός δεν αφορά όσους καταναλώνουν μία φυσιολογική ποσότητα καφεΐνης ημερησίως, που βρίσκεται σε 2 με  3 ποτήρια καφέ. 

Έχει διουρητική δράση

Μπορεί ο καφές να έχει ήπια διουρητική δράση, σε καμία όμως περίπτωση δεν είναι ικανός να σας αφυδατώσει. Εξάλλου, τα υγρά μέσω των οποίων προσλαμβάνεται η καφεΐνη εξισορροπούν τις όποιες απώλειες. 

Δεν πρέπει να καταναλώνεται κατά την εγκυμοσύνη

Οι γυναίκες κατά την εγκυμοσύνη μπορούν με ασφάλεια να καταναλώνουν περίπου 150mg καφεΐνης. Η ποσότητα αυτή πρακτικά αντιστοιχεί σε 1 με 2 ποτήρια καφέ. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία επιστημονική απόδειξη η οποία να συσχετίζει την ήπια κατανάλωση καφέ κατά την εγκυμοσύνη με αρνητικές επιπτώσεις είτε στο έμβρυο, είτε στη μητέρα.

Απολαύστε υπεύθυνα τον καφέ σας χωρίς φόβο, αλλά με σωστή ενημέρωση για τις ιδιότητές του! 

Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
[email protected]
In this article